Audiovizuální průmysl v Česku měl loni rekordní obrat 15,4 mld. Kč, rostl o 30 %

Český audiovizuální průmysl v roce 2022 dosáhl obratu 15,4 miliardy korun, překonal tím historicky nejvyšší obrat z roku 2021, který byl zhruba 12 miliard korun. Ve svém výročním zhodnocení to uvedla Asociace producentů v audiovizi (APA). Audiovizuálnímu průmyslu v ČR ale podle producentů hrozí krize. Důvodem jsou podle asociace pozastavené filmové pobídky a případný neúspěch při jednání o novele zákona o audiovizi.

Loni vzrostly pobídky o rekordních 570 milionů korun na 1,37 miliardy korun, v letošním roce vláda přidělila v rozpočtu Fondu kinematografie na pobídky 1,4 miliardy. V současné době jsou však pobídky znovu pozastavené, po úspěšném období podle asociace přichází znovu nejistota.

Pozastavené pobídky mohly způsobit odliv zahraničních projektů. Filmoví giganti mají možnost natáčet v okolních státech, jako jsou Polsko, Maďarsko či pobaltské republiky. České republice začíná konkurovat i Slovensko. Pobídky pro zahraniční filmaře představují možnost získat zpět část nákladů. Jde o projekty různého druhu, od několikadenního natáčení po realizaci desetidílného seriálu, který zabere sto natáčecích dní. V Česku činí základní filmová pobídka pětinu z uznatelných nákladů.

Novelu zákona o audiovizi má ministerstvo kultury předložit v nejbližších týdnech do meziresortního připomínkového řízení. Jednou z nejdůležitějších změn vedle reformy pobídkového systému je, že transformovaný fond bude nově podporovat i televizní a on-line projekty, přičemž stávající podpora kinematografických projektů, distribuce a vzdělávání bude pokračovat. Novela také navýší zdroje fondu, jehož systém financování dlouhodobě počítá se spoluzodpovědností všech, kdo z něj mohou čerpat. V současné době ale procento příjmů do fondu odvádějí pouze VOD platformy (on-line videotéky) se sídlem v České republice, zahraniční platformy do systému nepřispívají. Kina a televize navíc odvádí větší procento než aktuálně dynamicky se rozvíjející VOD.

Podle APA budou mít z nového audiovizuálního fondu výhody všichni na trhu, včetně televizí a streamingových platforem. Po letech, kdy část přispěvatelů do fondu neměla na podporu nárok, se situace narovná, věří asociace. To, aby na globalizovaném trhu do systému přispívaly i zahraniční platformy generující zisk z českého trhu, považují zástupci APA za základ. Stejně tak i návrh ministerstva kultury, aby do systému přispívali všichni dvěma procenty příjmů z kin, TV, převzatého vysílání a streamingu, čímž by se podle APA opět narovnal nerovnovážný stav, kdy kina a TV přispívají víc než VOD.