Logo Citroën v ohrožení. Značka čelí soudní bitvě s čínskou konkurencí, výsledek je nejistý

Světoznámým znakem Citroënu jsou dvě lamely ve tvaru obrácených písmen „V“ umístěné aktuálně ve svislém oválu. Jde už o desátou verzi původní stylizace loga představenou před pár měsíci. Vedle toho čínský výrobce autobusů Golden Dragon, firma Xiamen, funguje teprve od roku 1992, ale na svých vozidlech rovněž používá výrazný emblém se dvěma obrácenými „V“ – jak je patrno z úvodního obrázku k tomuto článku.

Francouzská automobilka se nyní podle nizozemského deníku Volkskrant intenzivně snaží domoci zrušení práva čínské automobilky na užívání takřka totožného loga na evropských trzích. Jednoduché to ale nebude a není vůbec vyloučeno, že to bude nakonec Citroën, kdo bude muset svoji identitu změnit.

Francouzský strach o logo

Aby Citroën v Evropě uvolnil cestu pro své staronové logo, zahájil už na konci roku 2021 soudní řízení s cílem rozporovat evropskou registraci ochranné známky Číňanů. Argument Citroënu je, že Golden Dragon v posledních pěti letech své logo v Evropě nepoužívá, což je podle evropských předpisů důvodem, aby se třetí strana mohla domoci zániku práva na užívání předmětné ochranné známky.

Přesto není jisté, zda Citroën uspěje. Číňané totiž Evropskému úřadu pro ochranné známky předložili tlustý fascikl s ukázkami použití svého loga v Evropě. Úřad nyní tyto důkazy posoudí a rozhodne o dalším oprávnění logo využívat. Pokud se prokáže, že Golden Dragon využívá své logo v dostatečné míře, a podle serveru Volkskrant se to tak jeví, pak registrace ochranné známky Číňanů zůstane nedotčena a Citroën bude mít zásadní problém. V nejhorším případě bude muset francouzská firma své logo pozměnit, což by pro ni znamenalo velkou potupu.

Podobné logo? No a co

Je podobné logo pro Citroën skutečně problém? „Někteří lidé vidí mezi logy podobnosti, to by nám však nemělo bránit zůstat blízko našim kořenům a hodnotám spočívající v právu používat naše první logo,“ zní z francouzské automobilky, která je nyní součástí koncernu Stellantis.

Zda čínský výrobce požádal Citroën o úpravu nového loga, odmítla francouzská společnost podle Volkskrantu sdělit. „Nekomentujeme jednání konkurence.“ Podle Citroënu je každopádně procedura, kterou zahájil v roce 2021 za účelem zrušení registrace ochranné známky Číňanů, součástí cesty k elektrifikované budoucnosti značky. „I když jsme zaneprázdněni představením našeho nového loga, přijímáme také opatření, abychom naši značku náležitě chránili,“ říkají Francouzi.

Rozhodnutí evropského úřadu pro ochranné známky o použití loga Golden Dragon se očekává v následujících měsících.


Pokračovat ve čtení